Tiden försvinner!

I veckan kom det ännu en ny häst, Tristan 11 år. Han är till skillnad mot de andra nya hästarna min favoritfärg! Brun! Och till utseendet påminner han vid en första anblick riktigt mycket om vår gamle Agassi.
Stammen på denna kille är holländsk och ingen jag har koll på. Han är köpt av Evas bekanta och har tävlat lite i hoppning. Foto kommer såklart! Har bara missat alla tillfällen att ta ett bra kort då livet är vansinnigt hektiskt med häst, jobb, hund och sambo… Livets pussel..

Tzune har gått sin första lektion med den äran. Han var med på min lördagslektion där han kommer gå framöver, dock ej vid hoppning ännu, för att småskolas in i sitt nya arbete. Han har skött sig med bravur och kommer fortsätta utbildas av mig resten av dagarna i veckan. På lektionen så busade han bara lite, för det var så kul då alla hästarna sprang ;).

Utbildning har vi även hunnit med, Helena har varit på fortbildning med Elisabeth Lundholm – fantastisk kvinna och Helena var mycket nöjd med kursen som var över två dagar.
Jag och Sussie var på föreläsing ihop med Lina Andersson och Sara Einarsson från styrelsen. Föreläsningen handlade om motivation och ledarskap och handlade om Skillnaden som gör skillnaden!

Föreläsare och inspiratör var Kjell Enhager. Oerhört motiverande och självklar person! Har tidigare sett föreläsningar på film och verkligen velat se honom live. Så detta var i klass med RGB, nästan ännu bättre i min värld. Tre timmar flöt iväg till ingenting och helt plötsligt var kvällen över.

Det jag tagit med mig mest är min övertygelse om att du blir inte bättre av att fokusera på vad du gör för fel! Så ni som fortfarande envist frågar mig vad ni gör för fel kommer att få ännu mindre svar nu. Frågan är istället, vad ska fokuseras på? Hur ska jag lyckas med en permanent förändring?
Att välja att köra bilen från baksätet eller framsätet kan bara det vara ett sätt att se på livet som helhet samt få en överblick över sin ridning. Hur vill du köra? Vill du att någon kör åt dig – eller vill du köra själv?
När du har ridit ditt pass så har du till nästa vecka ofta glömt bort vad som gjordes veckan innan. Det här vet jag 😉 det är ingen vald sanning, jag har frågat flera grupper. Hur vore det om du reflekterade lite själv?
Att fundera kring vad du har lärt dig? vad var kul? vad var bra? vad kan du förbättra och hur? Så kan du själv oftast resonera utifrån dig själv och din egen utveckling. Under lektionernas gång så är ju vi ridlärare där och talar om hur du ska göra för att nå ett specifikt mål, till exempel en motställd skänkelvikning, du får även veta varför denna tränas och i vilket syfte. Vad den ska leda till i en förlängning, under lektionens gång får du feedback under övningen och påpekanden kring vad du ska göra annorlunda eller behöver tillföra. Ibland – ve och fasa – kommer även en instruktion kring hur du inte ska göra, vilket inte tillför något i en förändring eftersom hjärnan kopplar ordet inte och fokuserar på verbet.
Samma sak att fråga efter dina fel? Vad har du för nytta av dom? Om du vet dina fel så finns dom där i huvudet och varje gång du märker att du gör samma sak igen så kommer du att ge dig själv kritik och negativ feedback för att du gör just dom där sakerna igen. Och vad gör det för självkänslan och därmed även för vidareutvecklingen? Klura en stund på den…

Dessutom vill jag passa på att tacka för ert oerhört stora stöd i hela den här härvan kring olyckan jag och min häst och min kollega var med om. Och för att spara tid kan jag säga att det varit en tydlig peak sedan han kom hem och får friskt luft och kärlek. Dock vet jag inget kring någon prognos ännu men jag väljer att se det med hopp om en ljus framtid. Allt beror på hur stora skadorna på nervsystemet är och det kommer ta tid, även till prognos. Men som rubriken lyder – tiden försvinner fort.. En till två månader innan jag får veta något. Så jag håller mina tummar och rehabar honom efter bästa förmåga. Världens finaste tvååring!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

