Målsättningar och förebilder

För första gången i hela mitt liv, så har jag satt upp ett mål med det här året som för mig känns längre bort. Det gör mig lite disträ, lite osäker men också mer och mer fokuserad på vad som krävs.

Detta i sin tur medför att jag bit för bit börjat bena ner målet till små, mindre processmål och med flera delmål. Med mycket mer noggrannhet än tidigare i mitt liv. Det här upptar väldigt mycket av min tid, och väldigt mycket av min tankeverksamhet.

Det får mig även att fundera kring detta med mål. Hur gör du?
Jag själv har mina mål nedpräntade på papper, svart på vitt. De blir mer levande så. Mer lättillgängliga. Reella. Vad jag än tar mig för här i livet måste tjäna ett syfte, för mig.
Inte för dig, inte för andra, inte för den där ”man”, inte för dom och inte för gemene man. Det och dem kan inte jag påverka, de gör alla sina egna val här i livet. Jag kan enbart påverka hur jag VÄLJER att leva mitt, för det ska du veta. Att när du fattar ett beslut, då har du även gjort ett val.

Genom att alltid sätta mål högre än himlen, vet jag. Att jag inte kommer stagnera. Genom att intressera mig, leta kunskap, leva NU för framtiden och inte älta det förflutna – har jag bra verktyg för att säkerställa mina mål.
Och jag har många mål, indelade i kategorier; de kan vara materialistiska, personliga, ridmässiga, yrkesmässiga osv.. Listan kan göras hur lång som helst.

Den största hemligheten kan vara att våga lyssna, lära av och respektera andra. Det är de största lärdomarna här i livet. när jag klev utanför ridsportvärlden och började jobba på en annan idrottsanläggning. Trots individuell idrott och hela det tjafset, som så ofta skylls på inom ridsporten, så var människorna fantastiska! Dom var där, för att det var kul att idrotta, lära och tävla. För att det förgyllde deras liv! Ensam är inte stark! Ensam blir inte bäst! Inte ens Göran Kropp var ensam på sin soloexpedition. Hur får ni fundera ut själva.
När vägen är mer bred än smal och när hjärtat är mer öppet än stängt. När fokus är på de riktiga människorna i ens närhet. Det är då det händer!

Förebilder har jag också såklart. Människor jag ser upp till för att de presterar, engagerar, brinner, visar vägen och tar för sig.
Om jag ska vara ärlig så har jag inga ryttare på min förebildslista. Alldeles för ointressanta personligheter för min lista. Har betydligt högre förebildskrav än att rida bäst i världen ;).

Att öppna ögonen och plocka åtminstone EN förebild utanför sitt största intresseområde är klokt. Det ger en vidsyntare, positivare och oftast klokare syn på din omvärld än om du snöar in helt på en enda sak.

För övrigt så vann ju min favorit Jerringpriset ikväll!!
Lisa Nordén – vilken atlet! Häftigt! Dessutom anser jag att det var bra att vår sports nominerade slapp ramla upp på scen i det skick hon såg ut att vara i. Knappast en god förebild för idrotten i mina ögon.

Hoppas ni fick några tips kring målsättning och förebilder!
Ses i ridhuset med frack och hatt ;)!!!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

