Tzune Rapport

Min ambition är att komma med ett längre inlägg kring ämnet säkerhet. Inlägget har bearbetats i mitt huvud under många veckors tid och är i princip klart. Jag behöver dock en hel del tid för att det inlägget ska ta form.

Under tiden kommer här en nulägesrapport kring fina Tzune.
När han kom hit och jag skulle longera honom för att variera träningen, visade han sig vara ”helt hopplös”. Han rusade, tvärvände, bockade, pep och var extremt dryg.
Detta ledde till att jag laddade mig själv mentalt för att försöka överlista de små rävarna bakom hans öron. Och definitivt var linföraren svettigare än hästen. Jag vill även påstå att framgånen var relativt medioker.

Men nu! Nu har poletten trillat ner, och han kan till och med vara inspänd, utan att argumentera med inspänningarna hela passet. Han gör även halt längst ute på linan och väntar där till jag hämtar in honom.

Gu’ vad det är KUL med hästar!!

20130211-084526.jpg

Tzune i sin mundering, benskydd runtom, boots fram, inspänningar med gummiring, träns och kapson.

En kapson var vanligare att använda en tid tillbaka men jag rekommenderar den skarpt!
Fäst inspänningarna till bettet och linan i kapsonen så slipper hästarna bli störda av onödiga lintag.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

