Tacksamhet och livet.

Jag har tid över, det kliar i fingrarna och hjärnan kokar. Det händer grejjer. Det är så jag rullar ;).
När jag menar att det händer grejjer så är det förståss i mitt liv, i mig och runtomkring mig. Jag har ofta diskuterat med en av mina nära vänner när detta sker skall tilläggas. Hennes liv ligger mig varmt om hjärtat.
Jag funderar mycket och ibland får jag skrivkramp för att få utlopp för tankarna. Vilket ofta händer när jag betraktar livet objektivt. Att de hamnar på denna bloggen är för att jag inte har lust att skapa en egen blogg. Dessutom hoppas jag kunna inspirera våra unga – de viktigaste vi har – till att tänka lite längre än näsan räcker ;)!

Jag läser ofta andra bloggar. Bloggar med relevans för LIVET, i mina ögon sett ( Tips 1 och Tips 2). Det finns inget värdefullare än livet. Och det finns inget värdefullare än att vara lycklig i livet, själsligt, kroppslig och mentalt. Och att låta andra få vara lyckliga i livet. Varhelst du befinner dig på samhällsskalan. Självklart är jag medveten om att motgång/kris/kaos/kalla det vad du vill är utvecklande. Jag har ändå en viss utbildning och livserfarenhet. Vem är du att döma? Vem är du att säga att jag inte levt länge nog för att kalla det livserfarenhet förresten? Vet du hur jag har levt – har du gått i mina skor? Eller kan du läsa mina tankar?
Got ya´!
Ofta håller vi på såhär, eller hur? Värderar och dömer, skapar förutfattade meningar och mentala bilder som vi tror stenhårt på och till varje pris SKA ro i hamn eller få andra att tro på. Oavsett om det egentligen är rimligt eller nödvändigt eller spelar roll i det stora sammanhanget(livet). Vi krigar och vi svettas, hela tanken och känslan upptar vår värdefulla tid om HUR vi ska få detta att fungera som JAG vill. Utan att se vilka proportioner det tar, att det faller utom sunt förnuft och rimlighetens gränser. Och det faller utom rimlighetens gränser när det går ut på att skada och såra människor omkring dig.
Istället för att bara vara HÄR och NU – vilket är det enda stället där du verkligen kan göra skillnad. Där du kan lämna ditt bidrag till en bättre värld, där du kan visa medkänsla till din omvärld. Där du kan göra avtryck i en annan människas liv, i positiv mening. Allt annat saknar relevans. På riktigt.

Att bli sitt bästa jag är svårt, det är svårt att leva utan att döma och värdera. Det är så konsumtionssamhället är uppbyggt och vi är alla en del av det, dock ser jag personligen inte att det skulle hindra dig och mig från att åtminstone FÖRSÖKA skapa en bättre värld genom att försöka sluta med detta beteende som bidrar till egoism, missunsamhet och svartsjuka. Och vad gör detta med dig? Får det dig att må bra? Jag vet av erfarenhet att det inte gör mig lycklig, snarare tvärtom. Jag backar inte från att jag har varit långt ifrån mitt bästa jag tidigare i livet. Jag har även lång väg kvar. Jag har en vilja, en vilja att våga förändra. Mig. Och jag står också för vem jag har varit, finns ingen anledning att göra något annat. Att inte vilja bli en bättre människa, att säga att jag är den jag är och jag har alltid varit det och kommer alltid att vara. Det är fegt.
Att bli sitt bästa jag – är oxå att VÅGA, att våga möta sig själv och den du för tillfället är. Det handlar inte om hur du blivit den du blivit, det handlar om NU. Att inse, att våga se, att våga ta i det. Vågar du?

Försök att vara tacksam över det du har! Prova!
VARFÖR vill mycket alltid ha mer?
Jag har vänner som anser att jag ska ha mer fritid, ha en tv, ha mer betalt för det jobb jag har, ha mer inredning hemma, ha mer vila, ha mer tid att träffa dom, ha mer av allt i mitt liv.
Men!
Nu när min födelsedag nalkas hittar jag inget att önska mig.
Jag har allt: Jag har livet, jag har en fungerande kropp, jag har tak över huvudet, jag har en fin sambo, jag har min hund, jag har min häst, jag har en bil, jag har en cykel, jag har lika mycket tid som alla andra. Jag har till och med mina egna kriser.
Och som ni ser så har jag överflöd – för av bara dom få saker jag räknade upp så täcks mina basbehov mer än väl..Och jag vet, att jag inte blir lyckligare av att äga fler saker. Det är inte min kopp té. Det blir onödigt överflöd som bara tar energi där det pockar på mig. Och helt ärligt, det är verkligen inte pengar som driver mig. Det skapar bara materiell lycka och kanske kan livet vara enklare med dom slantarna? Men jag ser sällan människor som tjänar mycket mer än mig som verkligen är lyckligare på riktigt, snarare verkar dom mest ha tråkigare bekymmer än mig. (Jag är medveten om att jag värderar. och dömer. Med ordet tråkigare.)

Det jag önskar är att de som anser att mitt liv (av det som syns utåt) inte är komplett och att jag behöver/borde ha mer av vad det än kan vara; kunskap, vilotid, en flashigare bil, ett personligare basecamp(hem), mer pengar, bör se över sitt eget liv innan ni värderar mig och mina val. Jag har andra värderingar än du och jag försöker bli mitt bästa jag. Det jag har är mer än väl för mig. För sättet jag vill leva mitt liv på.
Jag vet att den önskan är orimlig, det finns alltid den som kommer tycka att jag inte är tillräcklig.
Men vet du? Det gör ingenting, för vi är olika. Sån är du, sån är jag. Om alla var som mig så skulle livet inte vara särskilt roligt att leva.

Kontraster är livet! Det får dig att uppleva, känna, koka, brinna, leva, utmanas, samtycka, misstycka. Jag har skrivit om det förut – gå utanför din komfortzon – sök utmaningar. För dig själv, som utvecklar dig som person. Att fastna i ett ekorrhjul och tycka att du inte kan göra något åt det är att ljuga för dig själv. Kontrollera dig. Dig själv! inte andra, du har ingen kontroll över andra människor. Du får lära dig att acceptera. Gå utanför din komfortzon!
Det låter ju självklart – eller hur?
Varför gör så många av oss inte det då?

I en perfekt värld skulle jag säkert välja annorlunda. Men världen blir inte mer perfekt än du gör den. Och den blir sannerligen inte större om du låter bli att vidga dina vyer.

Så! Nog för mig! GÖR NÅGOT KUL OCH MENINGSFULLT NU!!! 😉

Peace out!
// Jeanette

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

