Jag är en av alla er..

Som har rejält ont i kroppen varje dag, som är stel, som är trött, som gärna vill ligga på soffan efter jobbet, som gärna snoozar väckarklockan på morgonen. Som gärna hasar från sängen till soffan med en balja kaffe o en balja té o ligger där resten av dagen..

Jag får ofta höra att jag är pigg, vältränad, har massor med energi och att andra gärna hade min energi så de också orkade träna.
Min sanning är HELT annorlunda. Dock blir jag glad av dessa komplimanger.

Men! Min sanning är heeelt annorlunda, jag vill se utveckling; i allt jag gör! Både psykisk och fysisk. Och för att orka prestera psykiskt så måste jag vara redo fysiskt och vice versa. Det är som med det mesta här i livet; det ena ger det andra.
Jag drivs av målbilder, känslor, förnimmelser. Lukter. Jag minns hur det där perfekta språnget i symbios kändes med den perfekta lilla hästen. För tio år sen. Jag har letat efter det sen dess. De sekunderna driver mig att välja hoppträning framför idol på fredagkvällarna då tillfällen erbjuds.
Jag vill tillbaka till finliret i dressyren för att jag vill att min häst ska bli så bra som möjligt i båda disciplinerna. Därför väljer jag att träna söndagkväll alternativt en ledig måndag.

Om jag ska bli en så bra ryttare som jag bara kan, med mina förutsättningar; fysiskt, psykiskt o ekonomiskt. Så gäller det att köra NU. Det gäller att se över hur min livsstil ska se ut för att gynna min ridning.

Det gäller oxå för mig att anpassa MINA mål efter mina förutsättningar. Ett självklart mål för mig har aldrig varit OS. Även om Sylve tjatade om att det ärdit man ska sikta. Det passar inte mig, det blir för långsiktigt.

För att jag ska bli så bra som möjligt och må så bra som möjligt krävs även vissa andra komponenter såsom mat, sömn, kompletterande träning osv.
I urminnes tider ungefär har det pratats om yoga som alternativ träning till ridning. Funkar finfint – men enbart på kontinuerlig basis. Stretching/rörelseträning är även det färskvara som allt annat.

Det som fick mig att fastna var det här;

20131014-202551.jpg
(Bild lånad från Helene Ahlsons facebook).

En enastående ryggtavla och jag är fast i gymmet. Sant är att det är den träning som hjälpt mig bäst, både med smärtan och ridningen. Ren o skär gammal hederlig lyftaskrot träning.
Jag har på riktigt provat det mesta. Men efter två års elitsatsning inför bodyfitness (vilken jag fick ge upp pga mjukdelsskada i ryggen) är jag helt säker; jag har inte funnit något annat lika väl kompletterande till ridningen än detta.
Det är mitt största tips till er! LYFT SKROT! Du blir stabil, stadig och stark! En stark kropp är alltid bättre än en svag. Dessutom är det förbaskat coolt! 😉

Men, som vän av ordning så rekommenderar jag dig mest att räkna in hela din livssituation och arbeta fram en plan kring hur DU kan bli bäst på att sätta DINA mål.

Inlägget blev lite spretigare än det var tänkt. Dock tappade jag tråden lite, men det är skrivet från hjärtat, och jag hoppas jag inspirerar någon av er som vill utvecklas i er ridning att se hela vägen fram. Så att du kan ge dig själv förståelse om du inte utvecklas så fort som du kanske önskar.

20131014-203445.jpg

Enjoy autumn!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jag är en av alla er..

  1. Isabelle skriver:

    DU om någon är inspirerande! Saknar dig min bästa kollega! Hälsa höststockholm från mig 🙂

  2. Gabriella Stjärnborg skriver:

    Tack för den uppmaningen! Ger i alla fall mig lite extra motivation att hålla igång styrketräningen trots mörka kvällar.

Kommentera

