SoRK:s absolut mest framgångsrika tävlingsryttare…

12201049_10153347159659862_1119738527_n

SoRK:s egna tävlingsryttare Cicci Österblom har under de senaste två veckorna tävlat på Helsingborg Horse Week med hästen Casper. Cicci är SoRK:s absolut mest framgångsrika tävlingsryttare just nu och vi har ställt några frågor till henne om hur hon har tagit sig till den position hon är i idag.

Vid vilken ålder började du rida?

”Började rida på Skånela Ridlekis vid 3 års ålder. Började på Sollentuna Ridklubb vid 6 års ålder red på Sollentuna tills jag var 16 år därefter red jag på Högvretens Ridskola som var en mer tävlingsinriktad ridskola i 2 år.”

Hur länge red du på SoRK?

”10 år.”

Efter ridskolan, hur gick din väg då och hur hamnade du med Casper?

”Jag bodde nästan i stallet när jag red på ridskolan och såg till att få skritta ut på privathästarna i stallet eller få hjälpa till att rida igång någon ponny eller häst. Jag gjorde allt för att få rida mer. Efter ridskolan när jag då var 18 år fick jag en häst på foder. Det var en korsning mellan halvblod & connemara som hette Alpen Tiger. Tiger tränade jag i hoppning för Eva Bengtsson & Arnold Assarsson. Tiger var uppstallad på Sollentuna och tävlades i hoppning, vi hann med att debutera 120 innan det var dags att lämna tillbaka honom. Efter Tiger köpte jag min allra första egna häst Titus en stoooor valack på 178 cm, vi tävlade upp till 125 tillsammans innan han såldes då vi inte passade så bra ihop. Titus tränade jag för Maud Hallin, Malin Hansson, Eva Bengtsson, Arnold Assarsson, Sylve Söderstrand & Lotta Björe. Under Titus tiden red jag och tävlade 2 kompisars hästar lite då och då, Zavannah ett dressyrsto som tillsammans med mig startade 125 hoppning, henne tränade jag för Maud Hallin på och Newton som jag hade hand om halvårsvis men tävlade på i några år startade upp till 120 hoppning tränades för Helene Berg. Jag tävlade/tränade även andra hästar när tillfället gavs. 2013 fick jag frågan om att ta Casper på foder, jag tackade ja och idag har vi tillsammans tävlat upp till 135 hoppning. Casper ägs av min kompis Aida som slutat rida. Casper har jag tränat för lite olika tränare på bl.a Linda Edbohm, Ann Liwing. Men just nu tränar jag för E-G Haking & Tomas Hammar. Det har gett mig otroligt mycket i min ridning att jag har fått chansen att träna för så många olika tränare på så många olika typer av hästar!”

Hur gick det på Helsingborg Horse Week?

”Det gick bra tycker jag, Casper inledde med en dubbelfelfri runda på 130 med en 10:e placering, dag 2 hade vi lite otursdag & 4 bommar föll. Veckan efter kammade vi hem en 3:e plats i 120, sen en 9:e plats i 120 dagen efter. Kvalade även in till finalen i Bronstouren där vi hade ett ner så slutade 8:a av de 20 till final.”

Har du alltid varit hoppintresserad?

”Ja jag har alltid älskat att hoppa! Var med på alla klubbtävlingar som gick när jag var liten och tackade aldrig nej till att få träna/tävla någons häst. 🙂 ”

Har du något tips till de som vill avancera i tävlingsklasserna?

”Mitt tips är att jobba hårt, visa sitt intresse och ta alla chanser till att få rida mer. Se på ryttare som tränar/tävlar på en högre nivå, åk och kolla på hoppträningar på annat håll man lär sig otroligt mycket på att titta på andra. Lyssna på vad tränarna lär ut, alla har något som hjälper en på vägen. Bli filmad när man tränar så att man kan gå igenom sina ritter och se vad man gjorde bra och vad man kan förbättra! Med en stark vilja kommer man ganska långt på vägen!”

Har du någon favorithäst på SoRK?

”De flesta av mina favoriter lever inte längre men en favorit som finns kvar är Harry.”

Trodde du för 10 år sedan att du skulle befinna dig där du är idag?

”För 10 år sedan trodde jag nog inte att jag skulle vara där jag är idag. Jag hade precis börjat tävla ponny på lokal nivå. Men jag har alltid haft en dröm/vilja att tävla större klasser men då behövs det en häst till det med. Så tack vare Casper så kan jag nu få uppleva lite större tävlingar. Sen har jag alltid varit en tävlingsmänniska och väldigt envis av mig, det har nog drivit mig dit jag är idag.”

Vi tackar Cicci för att vi fick ha denna intervju med henne och låta oss få en inblick i hennes framgångar. Vi önskar henne all lycka i framtiden på kommande tävlingar, SoRK ryttarna finns alltid här och hejjar på!

12212406_10153347158999862_1252869772_n 12212309_10153347159009862_1740804390_n

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

