En fullspäckad tävlingshelg som kallas påsken!

I ren och skär hästanda ska jag nu försöka sammanfatta denna påskhelg som för mig till största del har bestått av dressyrtävlingar. Både som tävlingsryttare och idag avslutningsvis som stolt lagledare till vårt dressyrlag i allsvenskans division tre-serie i Stockholms distriktet.

Vi börjar från början med låååååångfredagen i snöyra och en önskan om ett par skidglasögon till pingvindressen (fracken). Ja, jag var hos Enskede Ridsällskap med ”min” Fiona för årets första Prix St Georges. I ett starkt startfält och lite ringrostiga på alla tätt kommande bedömningspunkter så är jag jättenöjd med mina 61,886% med alla de små kostsamma missar jag lyckades åstadkomma. Slutade i mitten av resultatlistan…

Fortsätter sedan med en påskafton där det var programridning för 12st jätteduktiga ridskoleekipage. Så kul att det är så många som bara vill bli bättre och bättre på det här med programridning!

Påskdagen spenderades till stor del hos Vällingby Ridsällskap där jag skulle starta två elevers hästar. Debut för båda dessa hästar och därför valde de att jag skulle lotsa runt dem första gången så inte ryttarens nerver skulle ge hästen en dålig upplevelse. I LB:2 red jag en femårig valack som heter Teaser AL. Vi lyckades skramla ihop hela 66,500% och det räckte till en tredjeplats! I LB:3 red jag nioåriga stoet Larinella på 65,909% och det resulterade i en sjundeplats! Kul med så duktiga debutanter och det ser bra ut inför framtiden!

Slutligen måndag annandag påsk och dags för helgens stora händelse! Division tre omgång ett hos Enskede Ridsällskap! Jag åker dit för att agera lagledare, tränare och bollplank åt våra glada och trevliga ryttare. Men jag lovar er, det är tusen gånger värre att stå på sidan än att sitta på!

Dagen bestod av en förklass i LB:1 och en lagklass, även den i LB:1. I förklassen hade Sollentuna fyra ekipage till start, våra tre lagryttare Louise (Lollo) Nyberg/Goldfinger H-C, Rebecka Eriksson/Tyrann (mer känd som Yroll) och Elisabet Olander/Red Label. Dessutom red vår lagreserv Anna Wikman/Kamona RAA. Anna lyckades knipa en åttondeplacering på 64,107%! GRATTIS! De andra tre red fina ritter men lite på sparlåga då dagen skulle bli lång och en start till stod på schemat.

Nu var det dags för fika och lunch! Lagklassen började sedan strax innan kl 13 och först ut var Lollo som satte en bra start för laget med en mjuk och rytmisk ritt på 60,893%! Därefter var det Rebeckas tur som fortsätter med en stadig ritt på 61,964%! Sist ut var Elisabet som fick ihop 63,214% efter en stadig ritt med god energi! Inga individuella placeringar men en fin sjätteplats för laget av tolv vilket är ett riktigt bra placering då vi rider i lag för första gången. Dessutom har vi haft en riktigt rolig dag med gott sällskap! Nu laddar vi om för nästa omgång hos Berga Ryttarförening den 7 maj.

 

Over an out!

Hälsningar Evelina


Teaser & Evelina

Larinella & Evelina


Evelina


Fiona & Evelina


Anna & Kamona


Lollo & Goldie


Rebecka & Yroll


Eliasbet & Red Label


Allsvenskans schabrak

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

